Konfliktuskezelés okosan a munkahelyen

Nem kedveljük a konfrontálódást. Inkább elkerüljük, vagy úgy teszünk, mintha nem is létezne. Azonban ez a fajta stratégia nem mindig hasznos. Hiszen ha nem foglalkozunk az adott helyzettel, akkor a probléma csak tovább nőhet.

Vizsgáljuk meg kicsit magunkat, válaszoljunk az alábbi kérdésekre őszintén saját konfliktuskezelési módszerünket illetően:

  • 1-5-ig terjedő skálán mennyire érzem magam jól/kényelmesen egy kemény megbeszélés során?

 

  • Ha egy beosztottal kell rendeznem konfliktust, azt hogyan teszem? E-mailben, telefonon, szemtől-szemben, vagy valamilyen más csatornát választok?

 

  • Nehezen tartom kordában érzéseimet, amikor egy kihívást jelentő vagy félelmet keltő szituációról kell beszélnem?

 

  • Sikerül-e nyíltan beszélgetni a kollégákkal, még akkor is, ha a körülmények nem ideálisak?

 

  • Mennyire tudom elfogadni az esetleges negatív visszacsatolást?

 

Ha a fenti kérdésekre adott válaszok nem igazán tetszetősek, akkor az alábbi tippek segíthetnek abban, hogy munkahelyi vezetőként olyan egészséges munkahelyi kultúrát teremts, amelyben a konfrontálódásra megfelelően, kellő bátorsággal és kellő időben kerül sor.

  1. Ismerd fel a helyzetben rejlő lehetőséget! Tekints másképp a konfliktusra. Ha a konfrontálódást pozitívan éled meg, rájössz, hogy a konfliktus egyben lehetőség a fejlődésre és tanulásra.

 

  1. Teremts olyan környezetet, mely a visszacsatolásra ösztönöz! Kérj a beosztottjaidtól gyakran visszacsatolást, ezzel mutass példát és ösztönözd őket. Az őszinte beszélgetések segítségével a kollégáid érezni fogják, hogy véleményük fontos, és jobban bevonódnak. Így, ha konfrontációra kerül is sor, észrevételeidet nyitottabban fogadják és hallgatják meg, nem érzik majd új, hogy rájuk szakadt az ég.

 

  1. Légy proaktív, ne ugorj azonnal a következtetésekre! Ne hagyd, hogy egy probléma elharapózzon: reagálj gyorsan, azonban ne vonj le esetleges tényleges következtetéseket, még mielőtt alaposan felmérted volna, mi is történt. Fontold meg a szavaidat, nehogy te magad válj a konfliktus forrásává. Ha például ezt mondod: „Legyél az irodámban délután 3-kor” – elég fenyegetően hangzik, míg a „Délután 3-kor beszéljük át, hogy a projektedben melyek a prioritások” – sokkal csillapítóbb.

 

  1. Lehetőleg ne e-mailben oldd meg a konfliktusokat! Ha eddig így cselekedtél, ideje jól érezni magad az eddig oly kényelmetlen beszélgetésekben. Minél több érzelmet tanúsítasz egy helyzetben, annál inkább érdemes szemtől-szemben beszélni róla. Ehhez szükséges az, hogy a pillanatban maradj és valóban odafigyelj, hogy ne hagyd magad elsüllyedni az érzelmek viharában.

 

  1. Vedd el a konfrontáció élét humorral! Vagy pedig használd a „story telling” technikát. Ha mesélsz egy történetet, azzal lehetőséget teremtesz a válaszadásra és utána teljes figyelemmel tudsz a partneredre figyelni.

 

A fenti lépésekkel, azok begyakorlásával a korábban lehetetlennek tűnő, szemtől-szemben történő konfliktusrendezésekbe bátran, magabiztosan kezdesz majd bele, megfelelően oldod meg azokat és mindig megtalálod a bennük rejlő pozitív változási, változtatási lehetőségeket.

(A cikk alapja: https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2017/06/07/five-conflict-management-strategies/#799e76d3521d)

Add A Comment