
Konfliktuskezelés okosan a munkahelyen
Nem kedveljük a konfrontálódást. Inkább elkerüljük, vagy úgy teszünk, mintha nem is létezne. Azonban ez a fajta stratégia nem mindig hasznos. Hiszen ha nem foglalkozunk az adott helyzettel, akkor a probléma csak tovább nőhet.
Vizsgáljuk meg kicsit magunkat, válaszoljunk az alábbi kérdésekre őszintén saját konfliktuskezelési módszerünket illetően:
- 1-5-ig terjedő skálán mennyire érzem magam jól/kényelmesen egy kemény megbeszélés során?
- Ha egy beosztottal kell rendeznem konfliktust, azt hogyan teszem? E-mailben, telefonon, szemtől-szemben, vagy valamilyen más csatornát választok?
- Nehezen tartom kordában érzéseimet, amikor egy kihívást jelentő vagy félelmet keltő szituációról kell beszélnem?
- Sikerül-e nyíltan beszélgetni a kollégákkal, még akkor is, ha a körülmények nem ideálisak?
- Mennyire tudom elfogadni az esetleges negatív visszacsatolást?
Ha a fenti kérdésekre adott válaszok nem igazán tetszetősek, akkor az alábbi tippek segíthetnek abban, hogy munkahelyi vezetőként olyan egészséges munkahelyi kultúrát teremts, amelyben a konfrontálódásra megfelelően, kellő bátorsággal és kellő időben kerül sor.
- Ismerd fel a helyzetben rejlő lehetőséget! Tekints másképp a konfliktusra. Ha a konfrontálódást pozitívan éled meg, rájössz, hogy a konfliktus egyben lehetőség a fejlődésre és tanulásra.
- Teremts olyan környezetet, mely a visszacsatolásra ösztönöz! Kérj a beosztottjaidtól gyakran visszacsatolást, ezzel mutass példát és ösztönözd őket. Az őszinte beszélgetések segítségével a kollégáid érezni fogják, hogy véleményük fontos, és jobban bevonódnak. Így, ha konfrontációra kerül is sor, észrevételeidet nyitottabban fogadják és hallgatják meg, nem érzik majd új, hogy rájuk szakadt az ég.
- Légy proaktív, ne ugorj azonnal a következtetésekre! Ne hagyd, hogy egy probléma elharapózzon: reagálj gyorsan, azonban ne vonj le esetleges tényleges következtetéseket, még mielőtt alaposan felmérted volna, mi is történt. Fontold meg a szavaidat, nehogy te magad válj a konfliktus forrásává. Ha például ezt mondod: „Legyél az irodámban délután 3-kor” – elég fenyegetően hangzik, míg a „Délután 3-kor beszéljük át, hogy a projektedben melyek a prioritások” – sokkal csillapítóbb.
- Lehetőleg ne e-mailben oldd meg a konfliktusokat! Ha eddig így cselekedtél, ideje jól érezni magad az eddig oly kényelmetlen beszélgetésekben. Minél több érzelmet tanúsítasz egy helyzetben, annál inkább érdemes szemtől-szemben beszélni róla. Ehhez szükséges az, hogy a pillanatban maradj és valóban odafigyelj, hogy ne hagyd magad elsüllyedni az érzelmek viharában.
- Vedd el a konfrontáció élét humorral! Vagy pedig használd a „story telling” technikát. Ha mesélsz egy történetet, azzal lehetőséget teremtesz a válaszadásra és utána teljes figyelemmel tudsz a partneredre figyelni.
A fenti lépésekkel, azok begyakorlásával a korábban lehetetlennek tűnő, szemtől-szemben történő konfliktusrendezésekbe bátran, magabiztosan kezdesz majd bele, megfelelően oldod meg azokat és mindig megtalálod a bennük rejlő pozitív változási, változtatási lehetőségeket.
(A cikk alapja: https://www.forbes.com/sites/forbescoachescouncil/2017/06/07/five-conflict-management-strategies/#799e76d3521d)
Add A Comment